نمای رومی ساختمان یک طبقه

نمای رومی ساختمان یک طبقه

برای بحث پیرامون نمای رومی ساختمان یک طبقه، ابتدا بررسی پیشینه ساختمان سازی در روم قدیم که تحت تاثیر معماری یونان باستان در اوج شکوفایی بوده است ضروری به نظر میرسد. البته از مجال این بحث خارج بوده، و نیاز به نوشتارهای مفصلی در این خصوص وجود دارد. لذا گروه معماری زال با بهره گیری از تجارب بیش از دو دهه فعالیت در ویلاسازی و طراحی و اجرا انواع ساختمان ها و نمای این ساختمان ها و داشتن تیم تخصصی در رشته های مختلف سعی دارد، در این نوشتار اصول کلی که در طراحی نمای ساختمان یک طبقه رومی که در ساخت و ساز های زیادی نیز کاربرد خواهد داشت، مورد بررسی قرار دهد. مشاورین این شرکت، آمادگی پاسخ به انواع سئوالات و پرسش های مخاطبان و خوانندگان را با افتخار دارد.

طراحی نمای رومی ساختمان یک طبقه

تاریخچه نمای رومی ساختمان

طراحی نمای ساختمان های کلاسیک ساخته شده در آنزمان، کاخ ها و قصرها وحتی کلیساها، نشان می‌دهد که استفاده از سنگ در نمای این ساختمان ها، اهمیت زیادی داشته است. در و پنجره هایی که ارتفاع آن از سطح زمین شروع و گاهی تا سقف ساختمان و نیز استفاده از ستونهای بزرگ در ورودی ساختمان و یا سردر ها و سرستون هایی به شکل شیر یا سایر طرح ها و رنگ سفید غالب، از مشخصه های دیگر این نوع طراحی نما است. اما در دهه های اخیر، با توجه به وجه تشابه زیاد این نوع معماری با معماری سنتی ایران، ترکیب این طراحی و ساخت، با معماری ایرانی، جلوه ای دیگر به طراحی نمای ساختمان مدرن بخشیده است. البته باید درنظر داشت اجرای نما ساختمان رومی حتی اگر فقط هزینه طراحی نمای رومی ساختمان یک طبقه را در نظر داشته باشیم، به دلیل استقاده از سنگ، هزینه بیشتری نسبت به سایر انواع نماها، خواهد داشت.

هرینه طراحی نمای رومی ساختمان یک طبقه

اجزا تشکیل دهنده در طراحی نمای رومی ساختمان یک طبقه

با توجه به ساده تربودن نما رومی یک طبقه، نسبت به ساختمان های دارای طبقات بیشتر، در ساخت خانه های ویلایی در داخل باغ ویلاها نیز میتوان به اجرای نمای رومی ساختمان یک طبقه نیز فکر کرد، از این رو موارد مهمی در طراحی نمای رومی باید درنظر گرفت که از الزامات مهم و اساسی است.

اولین مسئله توجه به قوانین و آئین نامه های محدود کننده ای که است که گفته می شود در برخی مناطق و شهرها، در خصوص اجرای نمای رومی قائل شده اند. لذا قبل از اقدام به طراحی نمای رومی ویلا و ساختمان یک طبقه نمائیم باید از بابت نداشتن محدودیت اجرا در آن منطقه مطمئن گردیم.

 

1. طراحی نقشه نمای رومی ساختمان یک طبقه

برخلاف نظر برخی معماران و سازندگان قدیمی ساختمان که برای ساخت نما، هنوز بر این گمان هستند که انجام طراحی نما جزو کارهای لوکس و زائد و هزینه بر است، طراحی نمای ساختمان یک طبقه رومی تاثیر بسیار زیادی در کیفیت اجرا و حتی هزینه های آن خواهد داشت. باید توجه داشت استفاده از انواع سنگ ها در طراحی نمای ساختمان، در کنار جلوه و زیبایی منحصر بفردی که به ساختمان می بخشد به دلیل وزن این مصالح نیاز به زیرسازی های مناسب دارد. یا از طرف دیگر، با توجه به توجه فناوری های جدید، که امکان استفاده از مصالحی که با استفاده از سیمان و قالبهای خاص، شکل ظاهری سنگ را تداعی میکنند، نقشه کشی و طراحی نمای رومی ساختمان یک طبقه باعث میگردد تا محاسبات لازم برای زیرسازی ها، استفاده از انواع سنگ یا مصالح جدید، دقیق تر انجام شده و در زمان اجرا نیز، کار نصاب سنگ ها و مجری نما، راحتتر انجام بگیرد. از همه مهمتر، خطراتی که در برخی ساختمان های مخصوصا مرتفع در خصوص افتادن سنگها وجود داشته کاهش یابد، حتی در ساختمان یک طبقه که اجرای نما ساختمان یک طبقه رومی انتخاب شده است، کنده شدن سنگ در اثر عواملی محیطی بارش باران و برف و هر دلیلی، باعث ایجاد آسیب به نمای ویلای یک طبقه یا ساختمان خواهد گردید.

 

2. زیرسازی مناسب

سنگ نما رومی برای ساختمان یک طبقه، معمولا از انواع تراورتن ها و یا سنگهای معدنی سفید استفاده میگردد در دیوار و یا بالای سقف ها برای زیباتر شدن نما، نیاز به زیرسازی مناسب است که وزن سنگ را تحمل نماید، متخصصان معماری و اجرای نمای ساختمان یک طبقه رومی به خوبی با اهمیت رعایت این موارد، آگاهی دارند، لذا اولین اقدام پس از طراحی و آماده سازی نقشه های لازم و تایید کارفرما، انجام زیرسازی که عمدتا از روایزهای مخصوص استفاده میگردد، اولین اقدام قبل از نصب سنگها خواهد بود.

حتی در حالتی که از سیمان یا مصالح دیگر قرار است به عنوان جایگزین برای سنگ در نمای ساختمان یک طبقه رومی استفاده گردد، زیرسازی همراه با قالب سازی های مخصوص ضروری خواهدبود.

 

3. اجرای ستون در طراحی نمای ساختمان یک طبقه رومی

نمای رومی ساختمان یک طبقه ممکن است برای بازسازی ساختمانی استفاده گردد که قبلا ساخته شده است که فاقد ستون های ورودی که از المان های مهم نمای رومی است باشد. حتی در نمای ساختمان های تجاری جدیدی که ساخته میشود مخصوصا یک طبقه، طراحی ساختمان جوری است که نیازی به ستون ندارد، در این گونه موارد، ستونهایی اجرا میگردد که کاذب بوده  صرفا به عنوان به عنوان یکی از اجزا تشکیل دهنده نمای ساختمان یک طبقه رومی، مورد استفاده خواهد بود.

ستونهای ساخته شده می تواند از نوع سنگ های مخصوص که قبل و بعد از نصب تراشیده میشود باشد یا ترکیبی از بتن و میلگرد در داخل قالب های مخصوص باشد که بعد از جدا کردن قالب ها، با انجام تراشهای مخصوص و حتی استفاده از پوشش و رنگ های خاص، ظاهر سنگ به آن داده می شود.

 

4. اجرای سرستون ها

ستوان اجرا شده بدون داشتن سرستون زیبایی نخواهد داشت و بیشتر یادآور تیرک های برق و ستون های استفاده شده در سالن ها خواهد بود. اما اجرای سرستون های زیبا  با استفاده از شیوه های مختلف زیبایی مورد انتظار در نمای رومی ساختمان یک طبقه را نتیجه خواهد داد.

یکی از این روشهای ایجاد سرستون، تراشکاری روی سنگ ها و شکل بخشیدن به آنها با طرح های مختلف بوده که علاوه بر هزینه زیاد، زمان بری زیادی هم به همراه خواهد داشت ولی زیبایی و اصالت آن را نمی توان انکار کرد.

روش دیگر که علاوه بر استفاده در ستونهای قالب گیری شده، میتوان برای ستون های سنگی نیز استفاده نمود، قالب گیری و ساخت سرستون در محل یا استفاده از سرستونهای آماده و نصب آن خواهد بود.

درست مانند انواع گچ بری ها در طراحی داخلی ساختمان که هر دو نوع روش مورد استفاده بوده وبراساس میزان هزینه و زمان در دسترس انتخاب میگردد.

 

5. پنجره ها

همانگونه که گفته شد، یکی از المان های مشخص کننده نمای رومی داشتن پنجره بزرگ ومرتفع و درب های ورودی فراغ و گسترده است. در صورتی که بازسازی نما مطرح باشد، جایگزینی پنجره های قدیمی با پنجره های طرح رومی در نمای ساختمان یک طبقه رومی، و همچنین درب ورودی نیز یکی از اقدامات مهم خواهد بود.

در ساختمانهایی که با طراحی نمای تجاری و مدرن، احداث میگردد، معمولا دست طراح نما در خصوص محل جاگیری  درب و پنجره و ابعاد آن بازتر است. البته درنظر گرفتن هزینه طراحی و اجرا نیز مهم است.

به هزینه طراحی نمای رومی ساختمان یک طبقه، که بخشی از هزینه های اصلی طراحی ساختمان است باید اهمیت زیادی داده شود.در این نوع طراحی، تناسب طرح کلی ساختمان از نظر اهداف پنجره که علاوه بر زیبایی و مشاهده بیرون از داخل ساختمان، نورگیری نیز در نظرگرفته میشود، در محل نصب پنجره نیز دقت کافی در این خصوص به عمل می آید.همچنین محل استفاده از سنگ نما رومی برای ساختمان یک طبقه، جوری انتخاب میگردد که ترکیب بسیار زیبایی از پنجره و سنگ های اطراف را شاهد باشیم.

طراحی نمای ساختمان یک طبقه رومی

6. درب ورودی و پله

نکته ای که دراجرای نما ساختمان یک طبقه رومی باید بدان توجه داشته باشیم درب ورودی اصلی ساختمان است که معمولا به دلیل داشتن اختلاف ارتفاع از زمین همراه با پله های ورودی خواهد بود، باید در زمینه طراحی داخلی، این پله ها و نرده های اطراف پله های ورودی با نمای ساختمان و درب ورودی تناسب و همخوانی داشته باشد. معمولا نرده های اطراف این پله ها نیز مانند سرستون ها و طاق های پنجره ها یا از سنگ هایی که بعد از نصب تراشیده می‌شوند، از قالب گیری سیمان در محل و یا از نرده های آماده ساخته شده با مصالحی مانند سنگ و سیمان استفاده می شود.

مهمترین مسئله توجه به ارتفاع پله هاست که در معماری های قدیم و سنتی ایرانی نیز، ارتفاع پله ها به اندازه ای در نظر گرفته میشد که شاید تعداد پله بیشتر میگردید اما علاوه بر زیبایی بخشیدن به آن، حین بالا رفتن یا پایین رفتن احساس آرامش و نیز عظمت به هرکسی دست میدهد، در حالی که پله های با ارتفاع بیشتر که شاید باعث کاهش تعداد پله میگردد اما در ناخوادآگاه انسان، احساس عجله و حتی خستگی و ایجاد می نماید. برای طراحی وساخت این پله ها  با توجه به اینکه در نمای رومی ساختمان یک طبقه، فقط همین تعداد راه پله ورودی ساخته میشود باید و حتما از سنگ مقاوم در مقابل باران و برف و رفت و آمد مدام، استفاده شود.

7. نورپردازی و رنگ نما

پس از اجرای نمای ساختمان یک طبقه رومی، آنچه مخصوصا در شب های تاریک، جلوه خاصی به ساختمان می بخشد نورپردازی آن است، باید توجه داشت رنگ این نما سفید است و استفاده از نورهای رنگ های شاخص که در طراحی داخلی منزل استفاده می شود مرسوم نیست، اما ترکیب متنوعی از رنگ های مهتابی و خورشیدی (سفید و زرد)  در نقاط مختلف ساختمان با استفاده از ابزار جدید و فناوری های نوین که مصرف کمتری هم از نظر انرژِی دارد، زیبایی نمای رومی ساختمان یک طبقه را چندبرابر خواهد کرد.

نمای ساختمان یک طبقه رومی

جمع بندی

اجرای نما ساختمان یک طبقه رومی، نیاز به تخصص و تجربه و اشنایی با سبک معماری رومی دارد، داشتن هنر زیبایی شناسی کمک بسیاری در طراحی نمای رومی ساختمان یک طبقه خواهدکرد، هرچند ظاهر امراین تصور را ایجاد میکند که طراحی رومی ساختمان یک طبقه ساده تر از ساختمان های بیشتر از یک طبقه باشد، یا هزینه طراحی رومی ساختمان یک طبقه کمتر به نظر برسد، اما محدودیت یک طبقه، باعث میگردد تا طراح به نوعی در گنجاندن المان ها و عناصر مورد نیاز خود در طراحی نمای ویلا کلاسیک، دچار محدودیت هایی گردد.

گروه معماری زال، دارای سابقه طراحی انواع ساختمان ها و نمای های سبک های متنوع ویلا و آپارتمان های مسکونی است. همچنین داشتن آرشیو کاملی از طرح های اجرا شده و تیم متخصص و کارشناس در حوزه های مختلف، آماده ارائه انواع مشاوره در طراحی و ساخت و اجرای نما ساختمان یک طبقه رومی در خدمات مخاطبان و هموطنان در تمامی استان های کشور است.

گروه معماری زال

گروه مالی آرادفین، از سال 94  فعالیت خود را در راستای ارائه راهکارهای نرم‌افزاری مدرن آغاز کرد. این تیم حدود دو سال را صرف تحقیق و توسعه در زمینه‌های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی و سیستم‌های خبره کرد. شرکت آرادفین تمرکز خود را در زمینه ی معاملات الگوریتمی و ارائه سیستم‌های هوشمند خودکار، برای پیش‌بینی دقیق‌تر بازارهای جهانی و فارکس، با حداقل خطا، گذاشته است. اکنون آرادفین یکی از فعالان پیشرو در بازارهای مالی است وسرمایه گذاری های زیادی را در این زمینه انجام داده است.  گروه مالی آرادفین ادعا دارد که پیشگام معاملات الگوریتمی در ایران است. 

پربازدید ترین مقالات

هزینه طراحی نمای ساختمان

قیمت طراحی نمای ساختمان

در دنیای ساخت و ساز، نمای ساختمان یکی از مهم‌ترین عناصر به‌حساب می‌آید که تأثیر زیادی در ظاهر و زیبایی ساختمان دارد. طراحی نما، علاوه

ساخت ویلا ارزان قیمت

ساخت ویلا ارزان

وقتی صحبت از ساخت ویلا در شمال یا هر نقطه‌ای از کشور می‌گردد، هزینه ساخت ویلا اولین مسئله است که حتی شاید برخی را منصرف

هزینه بازسازی

هزینه بازسازی خانه

هر خانه و منزلی بعد از گذشت چند سال نیاز به بازسازی دارد، حتی اگر سرویس‌های نگهداری تأسیسات ساختمان به طور مرتب انجام شده باشد

طراحی باغ 1000 متر

طراحی باغ ویلا 1000 متری

اگر زمینی که برای محوطه سازی باغ ویلا با کلیه امکانات در اختیار داشته باشیم با طراحی باغ ویلا 1000 متری، میتوانیم یک باغ ویلا