طراحی پارکینگ ویلایی

انواع پارکینگ خانه ویلایی

زندگی در خانه ویلایی باتوجه به  محیطی که برای ساخت ویلا انتخاب میگردد همراه با محدودیت‌ها و الزاماتی است که افرادی که قصداقامت کوتاه و موقت یا دائمی در یک ویلا را دارند، با این الزامات آشنا بوده و برخی از این الزامات جز جدایی ناپذیر هر ویلاست.یکی ازاین الزامات داشتن خودرو برای تردد به محوطه ویلا و حتی ترددهای روزمره موردنیاز است. حتی مهمانانی که برای مراسم یا جشن دورهمی به ویلا دعوت میگردند، لاجرم باید با خودروشخصی خود در ویلای میزبان حاضر باشند.از این رو طراحی پارکینگ ویلایی در مجموعه طراحی‌های خانه‌های ویلایی اهمیت اساسی دارد.گروه معماری زال سعی داشته در نوشتارهای پیشین در خصوص طراحی و ساخت انواع ویلا، در مورد انواع پارکینگ خانه ویلایی، اشاراتی داشته باشد.در این نوشتار در خصوص طرح پارکینگ ویلایی صحبت خواهیم داشت.

لازم به ذکر است در این نوشتار و براساس سیاست‌های گروه معماری زال وبراساس تجربیات بیش از دو دهه طراحی و ساخت انواع ساختمان‌های مسکونی و ویلایی، از ذکر اعداد مشخص (مثلا در مورد ابعاد پارکینگ‌ها و یا زاویه رمپ و شیب‌ها) به دلیلی که قبلا توضیح داده شد و امکان بازبینی‌های سالانه یا تفاوت در مناطق مختلف کشور، خودداری نموده و ضوابط و الزاماتی که هر سازنده ویلا و طراح پارکینگ خانه ویلایی باید به آن توجه نماید را مورد بررسی قرار خواهیم داد.برای استخراج عددها و متراژها به آئین‌نامه‌هایی که توسط شهرداری هر منطقه مصوب و ابلاغ می‌گردد می‌توان مراجعه نمود.

طراحی پارکینگ ویلا

نکات مهم در طراحی پارکینگ ویلایی و سایرساختمان‌ها

اولین موردی که طراح پارکینگ ویلایی باید به آن توجه نماید، آئین نامه و ضوابط احداث پارکینگ در ساختمان‌های مسکونی اعم از آپارتمان، تک واحدی و ویلایی است.

ویلای ساخته شده نیز قاعدتا از این آئین نامه‌ها، استثنا نبوده و در مراحل اخذ پایان‌کار و صدور سند، یکی ازمواردی که بررسی می‌گردد، داشتن یا نداشتن پارکینگ و ضوابط رعایت شده در طراحی و ساخت آن است.

همچنین علاوه برآئین نامه‌ها و ضوابط، برخی نکات باید در طراحی و ساخت پارکینگها مد نظر قرارگیرد.در واقع بیشتر موارد و الزامات ذکر شده و مشخص برای طراحی پارکینگ ساختمانهای مسکونی درمورد انواع پارکینگ خانه ویلایی نیز مصداق پیدا میکند.

1. تعداد پارکینگ

امروزه هر خانواده ای بطور معمول دارای حداقل یک دستگاه خودرو است که معمولا خانواده‌هایی که دارای ویلای اختصاصی هستند، از نظر درآمد در سطحی هستند که حداقل دو دستگاه خودرو و در صورت داشتن فرزندان بزرگتر، هرکدام از آنها نیز خودرو خود را خواهد داشت.علاوه بر این، مهمانانی که برای مراسم و جشن‌ها در ویلاها حضور پیدا می‌کنند دارای خودرو بوده و باید پیش بینی‌هایی در این خصوص نیز انجام گردد.

از آنجایی که طراحی واحد‌های ویلایی مدرن معمولا به عنوان یک واحد مسکونی درنظر گرفته می‌شود، تفاوت محاسبه تعداد پارکینگ برای یک واحد مسکونی در آپارتمانهای شهری و یک واحد ویلایی دوبلکس به عنوان مثال خواهد بود. البته همانگونه که در محاسیه تعداد پارکینگ در واحد‌های مسکونی به متراژ نیز توجه می‌گردد(به عنوان مثال واحد مسکونی 200 متری، سه پارکینگ در نظر گرفته می‌شود) در طراحی پارکینگ ویلایی که معمولا متراژ واحد مسکونی طرح داخلی ویلا، بیشتر از 200 مترمربع خواهد بود، این تعداد حداقل تعداد پارکینگ است که با در نظر گرفتن هزینه طراحی پارکینگ باید، برای انواع پارکینگ خانه ویلایی در نظر گرفته شود.

طرح پارکینگ ویلا

به بیانی دیگر، تعیین تعداد پارکینگ در طرح پارکینگ ویلایی، به درخواست وبراساس نیاز مالک ویلا خواهد بود.

از طرف به همین دلیل دست معمار، در خصوص نوع طراحی پارکینگ خانه ویلایی نیز بازتر بوده و مجبور نخواهد بود شیب‌ها و رمپ‌های خاصی را که در پارکینگ‌های آپارتمان‌های مسکونی و طرح ویلا در زمین شیبدار، گنجانده می‌شود در طرح پارکینگ ویلایی در نظر داشته باشد.

2. ابعاد و متراژ در نظر گرفته شده برای هر پارکینگ در خانه ویلایی

از دیگر تفاوت‌های طراحی پارکینگ ویلایی با پارکینگ‌های واحد‌های مسکونی در آپارتمان‌های شهری، محدودیت در ابعاد این پارکینگ‌ها را نیز می‌توان اشاره کرد. به همان دلیل گفته شده که در مورد تعداد پارکینگ‌ها که در اختیار مالک ویلا است، به نظر نمی‌آید محدودیت زیادی برای طراح پارکینگ ویلایی در این خصوص وجود داشته باشد.

نکته مهم 1 :

طراحی پارکینگ در حیاط ویلا نیز یکی از تفاوت‌های پارکینگ در آپارتمان‌های مسکونی و ساختمان‌های ویلایی است.با توجه با داشتن محوطه در انواع ویلاها، می‌توان تعدادی از ویلاها را با در نظر گرفتن ضوابط و اصول طراحی و محوطه سازی که در نوشتار طراحی محوطه سازی باغ ویلا به آن پرداخته شده است، به حیاط ویلا منتقل نمود.

در خصوص سقف پارکینگ‌های ویلایی، در صورتی که ازطبقات زیرین ساختمان ویلا برای پارکینگ استفاده شود، باید به ارتفاع استاندارد که طبق آئین نامه‌های ساخت و ساز مسکن مشخص گردیده است، توجه نمود.به دلیل علاقه صاحبان ویلا برای احداث مجموعه استخر و جکوزی و سونا در طبقه پایین واحد ویلایی (مخصوصا طراحی ویلاهای دوبلکس)، نباید از اهمیت ارتفاع پارکینگ غافل شد.

طراحی پارکینگ ویلایی

نکته مهم 2:

ابعاد پارکینگ و ارتفاع سقف، نقش اساسی در ایمن سازی ساختمان و پارکینگ‌های مسکونی یا خانه‌های ویلایی دارد، مسمویت ناشی از دود احتراق خودروها در زمانهای طولانی تری که به هردلیل ممکن است اتفاق بیفتد یا برخورد سقف خودروهای به اصطلاح شاسی بلند به کابل‌ها و اتصالاتی که معمولا از سقف پارکینگ استفاده میشود، از جمله خطراتی است که عدم رعایت استانداردها توسط طراح پارکینگ ویلا، ممکن است ساکنین ویلاها و آپارتمان‌های مسکونی دچار آن گردند.

3. راه‌های ورودی به پارکینگ

برای پارکینگ‌های طبقات زیرین، داشتن یک راه ورودی به پارکینگ از بیرون از محوطه مجاز خواهد بود، اما با توجه به داشتن محوطه در خانه‌های ویلایی، میتوان از درب ورودی در نظر گرفته شده در طراحی محوطه که معمولا دارای درب تردد افراد پیاده و درب مخصوص خودرو است، برای تردد ورود و خروج خودرو به طبقات پایین نیز استفاده نمود.

رعایت زاویه رمپ و شیب در ورودی‌های طبقات زیرین، الزامی است که معمولا تفاوتی بین طراحی‌های پارکینگ مسکونی با ویلا نداشته و رعایت حداقل‌های ذکر شده طبق قوانین و آئین نامه‌های مصوب ضوابط ساختمان، در طرح پارکینگ ویلایی در نظر خواهد گرفت.

هزینه طراحی پارکینگ ویلا

همانگونه که گفته شد، مسئله ای که در این گونه موارد باید در نظر گرفت هزینه طراحی پارکینگ ویلا و ساخت آن است که هرچند شاید دست معمار برای اندازه سقف و چگونگی طراحی پارکینگ خانه ویلایی و ورودی‌ها باز باشد، اما مسلما از طرف دیگر باید در خصوص هزینه‌های تحمیل شده، دقت کافی گردد تا در مجموع برآورد هزینه مورد نیاز برای ساخت خانه ویلایی، بیشتر از میزان در نظر گفته شده، نگردد.

4. ایمنی پارکینگ

نکته دیگر که باید در طراحی پارکینگ ویلایی در نظر گرفته شود از جمله ایمنی که شامل مسیرهای آسان، سیستم تصویری مداربسته و کنترل هوشمند، سنسورهای حساس به دود و حرارت، تجهیزات اطفاء حریق مناسب، نورپردازی درست در طراحی محوطه باغ و حتی پیش بینی آئینه در رمپ‌ها به همراه مسیر تردد مجزا به طبقات مسکونی و محوطه باید به شکلی باشد که ساکنین از نظر امنیت و اطمینان نگرانی نداشته باشند.

5. توجه به زیبایی

محوطه داخلی پارکینگ در انواع پارکینگ خانه ویلایی نیز بخاطر انگیزه و هدف ساکنین ویلا از اقامت در آن که ایجاد آرامش خاطر و استراحت و بهره بردن از زیبایی‌های طبیعت است نباید توجه به زیبایی فراموش گردد. از طرف دیگر بدلیل داشتن باغ و محوطه فضای سبز، سعی گردد سازگاری با محیط زیست و عدم آسیب رسانی به گیاهان و درختان باغ، از نظر گازهای سمی یا نشتی‌های روغن و بنزین وجود نداشته باشد.

طراحی پارکینگ خانه ویلایی

6. پیش بینی شستشوی خودرو در پارکینگ

برای تردد به بیشتر خانه‌های ویلایی، معمولا از مسیرهایی که آسفالت نشده اند استفاده می‌گردد به عبارت دیگر، وقتی خودرو وارد محوطه می‌شود، لاستیک‌های آن همراه با گل ولای  و بدنه و شیشه‌های آن نیز ممکن است پر از خاک باشد. اولین اقدامی که به ذهن هر ویلانشین می‌رسد شستشوی خودرو در پارکینگ یا محوطه آن است که باعث ایجاد مشکلات متعددی خواهد گردید. بهتر است در صورتی که هزینه طراحی پارکینگ ویلا، این اجازه را می‌دهد، در طراحی پارکینگ ویلایی، مکان و تجهیزاتی برای شستشوی خودروها و همچنین خروجی آب و مواد استفاده شده در شستشو پیش بینی گردد.

 

طراحی پارکینگ در حیاط ویلا

همانگونه که گفته شد در انواع پارکینگ  خانه ویلایی، یکی از موارد، پیش بینی پارکینگ یا بخشی از آن در حیاط ویلا است، مخصوصا در مورد باغ ویلا‌ها و انواعی که محدوده بزرگتری دارند و یا به‌ دلایلی امکان ساخت آن در طبقات پایین تر وجود ندارد می‌توان از حیاط و محوطه به منظور ایجاد پارکینگ استفاده نمود. در این موارد مسئله مهمی که باید در طراحی پارکینگ در حیاط ویلا در نظر گرفته شود، سقف و حتی پوشش‌های اطراف است که باعث محافظ خودروهای پارک شده در پارکینگ از بارش برف و باران و سرما و سایر آلودگی‌ها خواهد بود، همچنین باید به مسئله رعایت موارد زیست محیطی در خصوص عدم آسیب زدن به محوطه و گیاهان ودرختان توجه نمود.

در خصوص سقف پارکینگ در محیط باز و حیاط، در طراحی پارکینگ در حیاط ویلا و ساخت و اجرای آن، براساس شرایط آب و هوایی منطقه و هزینه طراحی پارکینگ ویلا تخمین زده شده است؛ از انواع سقف ها و حتی پوشش های اطراف، براساس بودجه در نظر گرفته شده، امکانات آن مانند( بازشونده بودن یا ثابت بودن آن) می‌توان استفاده کرد.

طرح پارکینگ ویلایی

جمع بندی

در طراحی پارکینگ ویلایی، شاید برخی محدودیت‌های آپارتمان‌های مسکونی شهری را نداشته باشیم اما توجه به مواردی که شاید هزینه طراحی پارکینگ ویلا  این اجازه را بدهد که به برخی محدودیت‌های ناشی از اصول و آئین نامه‌های ساخت پارکینگ (به گمان برخی شاید بدلیل دور بودن از مناطق شهری، در زمان اخذ پایان کار سختگیری زیادی در این خصوص اعمال نگردد) توجه ننمائیم اما برای اطمینان خاطر بیشتر ساکنین و جلوگیری از آسیب زدن به ساختمان ویلا در خصوص موارد استاندارد و ایمنی مخصوصا نباید کوتاهی گردد.

همچنین توجه به زیبایی و شرایط زیست محیطی، برای طراح پارکینگ ویلا، باید از ضروریات باشد. در این راستا گروه معماری زال با بهره گیری از تیم متخصص و کارشناس حرفه ای درحوزه‌های ساخت و ساز و آشنا با موارد امنیتی و نگهداری مناسب خودرو‌ها و الزامات زیست محیطی، آمادگی دارد تا تجربه بیش از دو دهه ساخت انواع پارکینگ خانه ویلایی در خدمت مشتریان محترم باشد. طراحی اگر توسط گروه مسلط و با تجربه که از ابزارهای لازم بهره می برند میتواند بر کارائی و زیبایی مجموعه ویلا بیفزاید.

 

گروه معماری زال

گروه مالی آرادفین، از سال 94  فعالیت خود را در راستای ارائه راهکارهای نرم‌افزاری مدرن آغاز کرد. این تیم حدود دو سال را صرف تحقیق و توسعه در زمینه‌های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی و سیستم‌های خبره کرد. شرکت آرادفین تمرکز خود را در زمینه ی معاملات الگوریتمی و ارائه سیستم‌های هوشمند خودکار، برای پیش‌بینی دقیق‌تر بازارهای جهانی و فارکس، با حداقل خطا، گذاشته است. اکنون آرادفین یکی از فعالان پیشرو در بازارهای مالی است وسرمایه گذاری های زیادی را در این زمینه انجام داده است.  گروه مالی آرادفین ادعا دارد که پیشگام معاملات الگوریتمی در ایران است. 

پربازدید ترین مقالات

طراحی باغ ویلا ۳۰۰ متری

طراحی باغ ویلا 300 متری

وقتی صحبت از زمین‌های کوچک‌تر برای ساخت ویلا مطرح می‌شود، بیشتر مردم با ناامیدی به موضوع نگاه می‌کنند و حتی شاید اطرافیان باعث ناامیدی مالک

هزینه طراحی ویلا

هزینه طراحی ویلا  

با توجه به رشد چشمگیر صنعت ساخت و ساز ویلا و نیز افزایش تقاضای بازار در این حوزه، کسب اطلاعات لازم درباره هزینه طراحی ویلا

طراحی ویلا کوچک

طراحی ویلا کوچک

طراحی ويلای كوچک با ایده ی اولیه با رشد سريع جمعيت و همچنين روي آوردن مردم به زندگي شهرنشينی و مهاجرت هرچه بيشتر آنها به

نمای رومی ساختمان یک طبقه

نمای رومی ساختمان یک طبقه

برای بحث پیرامون نمای رومی ساختمان یک طبقه، ابتدا بررسی پیشینه ساختمان سازی در روم قدیم که تحت تاثیر معماری یونان باستان در اوج شکوفایی