طراحی نمای ویلا دو طبقه

طراحی نمای ویلای دوطبقه

اهمیت طراحی نمای ویلا دو طبقه

هنگامی که به برخورد انسان و معماری توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اول حس دریافتی مخاطب از بنا از طریق فرایند دیداری او شکل می‌گیرد. در نتیجه موجب حس از خوشی و یا ناخوشی به او دست می یابد. بنابر این در نظر بگیرید که ساختمان اولین برداشتی است که بازدیدکنندگان و رهگذران از ملک شما خواهند داشت. همچنین طراحی نمای ساختمان به عنوان بازتابی از سبک معماری، حساسیت های طراحی و ویژگی کلی ساختمان عمل می کند. بنابراین طراحی نمای ویلا دو طبقه مستلزم در نظر گرفتن دقیق عناصر مختلف از جمله زیبایی شناسی، عملکرد و یکپارچگی با محیط اطراف است. در این مقاله، ملاحظات کلیدی و اصول طراحی مربوط به ایجاد یک نمای متمایز و جذاب را بررسی خواهیم کرد.

نمای ساختمان ویلا دو طبقه

توجه به سبک معماری مورد نظر در نمای ساختمان دوطبقه ویلایی

اولین قدم در طراحی نمای ویلاها، تعیین سبک معماری است که به بهترین وجه با ملک و همچنین  نیاز و سلیقه  کارفرما مطابقت دارد. طراحی ویلای مورد نظر چه مدرن، سنتی، کلاسیک، معاصر یا التقاطی باشد، نمای ساختمان رنگ و بوی کل ویلا را خواهد داد. به گونه ای که هر سبک دارای مجموعه ای از ویژگی های خاص خود است. مانند خطوط صاف و تمیز برای ویژگی طراحی مینیمالیتی مدرن با جزئیات آراسته شناخته می شود. طراحی سبک کلاسیک که با آرایه های پیچیده و سنتی با حس و حال قدیمی تر و ماندگار تر معروع است.

1.سبک کلاسیک در طراحی نمای ویلا دو طبقه

از آنجایی که اکثر عناصر استفاده شده در طراحی نمای ویلا کلاسیک در این سبک برگرفته از هنرهای کلاسیک است. استفاده از المانهایی مانند مجسمه های سنگی در نما، پنجره های کلاسیک با قاب چوبی، استفاده از طرح های ابزارزنی در نما، ایجاد سنتوری در بالاترین نقطه نما، استفاده از ستونهای با شکوه سنگی بلند و سر ستون هایی به سبک کلاسیک، بازشوهای پنجره با طراحی دقیق جهت حس تقارن و تناسب موجود در سبک کلاسیک از جمله مواردی هستند که در طراحی ویلا کلاسیک به کار گرفته می‌شوند.

در برخی موارد با ایجاد یک ایوان در نمای ورودی اصلی ساختمان، نه تنها می‌توان باعث شکوه هرچه بیشتر نمای ساختمان شد، بلکه با فراهم کردن فضایی نیمه باز سلسله مراتب ورود به سبک کلاسیک و همچنین سایه اندازی برای آسایش حرارتی ساختمان و مخاطبین فضای محوطه بیرونی بر کاربردی شدن هرچه بیشتر نما اضافه می‌شود .استفاده از نورهایی با طیف گرم و شدت کمتر در قالب چراغ هایی به سبک کالسیک در نما، می‌تواند موجب حس و حال کلاسیک بیشتر ساختمان بشود.

نمای ویلا دو طبقه

2. طراحی نمای ویلا دو طبقه به سبک مدرن

باتوجه به نام این سبک، می‌توان به نوعی استفاده از روش های جدید در صنعت ساخت و ساز ساختمان و تکنولوژی های به روز اشاره کرد. در این میان باید به بکارگیری هرچه بیشتر و بهتر این المان ها در طراحی نمای ساختمان به سبک مدرن توجه ویژه ای داشت.

برای نمونه استفاده از شیشه های لمینیت، آجر یا بتن شفاف و نیمه شفاف، تایل های سفالی در طرح های مختاف، استرچ متالها، پنجره ها درب ها و شیشه های سرتاسری در شفاف سازی نما همچنین استفاده از ترمووود‌ها برای عایق کردن نما، تایل های آلومینیومی متحرک هوشمند برای کنترل شدت تابش خورشید و نور وررودی، ایجاد لایه دوم نما با پوسته سازی که علاوه بر ایجاد عایق و کنترل نور می‌تواند  موجب ایجاد فضای نیمه باز و در عین حال حفظ حریم خصوصی بشود نیز اشاره کرد.  تعبیه نورهای خطی توکار و یا نورهای دفنی داینامیک در میان مصالح نما برای نورپردازی نما در سبک مدرن از دیگر موارد قابل توجه در طراحی نمای ویلای مدرن است.

نمای ساختمان ویلایی دو طبقه

3. پست مدرنیسم و معماری ایرانی در طراحی نمای ویلا دو طبقه

بسیاری از کافرمایان در کشور ما با توجه به علاقه به داشتن حس تعلق به مکان و خاطرات خود، همواره بدنبال فضایی هستند که از لحاظ بصری بتواند این نیاز آنها را برطرف کند. از این رو، استفاده از معماری ایرانی در این نماها گزینه خوبی برای آنهاست. با اینحال با توجه به مدرن شدن شرایط و نیاز های امروزه افراد، با ترکیب معماری ایرانی و مصالح و نگاه معماری امروزی تر می‌توان علاوه بر خلق نمایی خاطره بر انگیز و دارای حس تعلق به مکان، فضایی کاربردی تر و به روز تر جهت زندگی امروزی فراهم کرد.

به عنوان مثال استفاده از آجرکاری های مشبک در طراحی نمای دوبلکس (فخر و مدین) علاوه بر حس و حال معماری ایرانی، میتواند به کنترل ورودی نور خورشید  ،ساخت نمایی پویا و حفظ و فراهم کردن محرمیت ساختمان های ایرانی گذشته کمک شایانی بکند. استفاده از قوسهای مختلف مربوط به نما در طراحی ویلا دوبلکس، کاشیهای امروزی در بافت های پراکنده، شیشه های رنگی متناسب با نور ورودی مورد نیاز ساختمان، از موازد دیگری هستند که با حقظ شخصیت ایرانی نمای ساختمان، موجب پویایی و عدم خستگی بصری نمای ویلا می‌شوند.

ادغام محیط اطراف با نمای ساختمان ویلایی دو طبقه

یک نمای خوب باید به طور یکپارچه با طراحی حیاط ویلای خود ادغام شود بنا براین در طراحی نما نیز باید محوطه سازی و فضای باز را در نظر گرفت. بدین منظور در نظر گرفتن عواملی مانند آب و هوا، توپوگرافی، سازه های مجاور و همچنین نوع طرح باغ از اهمیت سیاری برخورداراست. بنابراین طراحی نمای ویلا باید طوری ایجاد شود که به این تأثیرات خارجی پاسخ دهد و همچنین با ایجاد حس یکپارچگی بصری برای مخاطب، درعین حال هویت منحصر به فرد خود را حفظ کند. به طورر مثال استفاده از دیوار های سبز و استفاده از عناصر چوبی در طراحی نمای ویلا مدرن و همچنین استفاده از فلاور باکس های سنگی  و استفاده از مجسمه های مشابه با مجسمه های محوطه در طراحی نمای ویلا کلاسیک، از جمله مواردی است که به ادغام محوطه با نمای ویلا کمک می‌کند.

طراحی پشت بام ویلا و تراس ها  نیز از دیگر مواردی هستند که علاوه بر یکپارچگی بصری، موجب ادغام کاربری ها در طراحی داخلی و خارجی در نقطه عطف ایجاد شده در نما می‌شوند. نکته دیگر حایز اهمیت، قرارگیری صحیح و نوع طراحی پنجره ها است به گونه‌ای که همانطور که به ریتم بصری و تعادل فضاهای پر و خالی در نما کمک می کند، در عین حال باعث ایجاد ادغام و ارتباط بصری محوطه ویلا و فضای داخلی و همچنین نور مورد نیاز طرح داخلی ویلا با توجه به شرایط اقلیمی منطقه نیز می‌شود.

 

نکات مربوط به انتخاب مصالح مناسب برای نمای ویلای دو طبقه

با وجود پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان گزینه های بسیاری برای انتخاب مصالح نمای ویلا پیش روی معماران و کارفرمایان قرار دارد، اما در طراحی نما باید به شخصیت ویلای دوبلکس مورد نظر نیز توجه کرد. آیا این ملک برای تراوش کردن حس عظمت و ظرافت و جهت استفاده در مراسم های خاص و یا اینکه بیشترنقشی کاربردی تر با ایجاد حس راحتی به جهت استفاده روزمره در نظر گرفته شده است؟ درک شخصیت مطلوب ویلا، تصمیم گیری در مورد نوع مصالح، رنگ ها و جزئیات معماری را قبل از شروع ساخت ویلا دوبلکس تعیین می کند.

1. مواد و بافت مصالح مناسب در طراحی نمای ویلای دوطبقه

انتخاب متریال نقش مهمی در تعیین جذابیت و ویژگی زیبایی شناختی به خصوص در طراحی نمای ساختمان مدرن دارد. خواه آجر، سنگ، چوب، گچ، فلز یا خواه  ترکیبی از این مواد باشد، هر گزینه بافت منحصر به فرد و تاثیر بصری خود را به ارمغان می آورد. انتخاب مصالح باید بر اساس عواملی مانند دوام، نیازهای تعمیر و نگهداری و چگونگی تکمیل سبک کلی معماری هدایت شود.

از دیگر مواردی که باید در انتخاب مصالح از لحاظ مواد و بافت آنها در نظر گرفت، توجه به شرایط اقلیمی مکان ساخت وساز ویلا و سوگیری جداره مورد نظر نسبت به تابش خورشید و باران برای اجرای نما است. علاوه بر مصالح اولیه ساختمان، ترکیب عناصر بافتی مانند روکش و پوسته سازی ، پانل های تزئینی در جزئیات معماری می تواند عمق و جذابیت بصری را به نما اضافه کند.  بافت‌های مختلف و نیز طراحی صحیح میزان پر یا خالی بودن مصالح و جا نمایی صحیح  آنها در پوسته سازی می‌ تواند علاوه بر فراهم کردن ترکیبی پویا و جذاب ، موجب بهبود حتی در طراحی ویلا های لوکس کلی از نظر کاربرد و آسایش ساکنین شود.

2.انتخاب پالت رنگی مناسب طراحی نمای ویلای دوطبقه

انتخاب رنگ مناسب مصالح انتخاب شده برای نمای یک ویلای دوبلکس می تواند تاثیر چشمگیری بر تاثیر بصری و جذابیت کلی زیبایی شناسی آن داشته باشد. رنگ های انتخاب شده باید با محیط اطراف هماهنگ و مکمل سبک معماری باشد. به عنوان مثال، رنگ های خاکی ممکن است برای ویلاهایی که در یک محیط طبیعی قرار گرفته اند مناسب باشند، در حالی که رنگ های تند و متضاد را می توان برای نما های مدرن تر و زنده تر به کار برد.

توجه به پالت رنگی در نما از لحاظ جهت گیری ساختمان و شرایط اقلیمی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. به طور مثال عموما استفاده از رنگهای روشن در نماهای جنوبی تناسب بیشتری از لحاظ دوام و آسایش حرارتی  دارند، درصورتی که رنگ های تیره تر در نمای جنوبی هزینه های نگهداری و بازسازی نما و نیز هزینه های مرتبط با مصرف انرژي در ساختمان را بالا می ‌برند.

 

کلام آخر

همانگونه که در مطالب بالا اشاره شد نماسازی ویلایی به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد و از این جهت از اهمیت بسیاری برخوردار است، بنابراین نیازمند افراد متخصص جهت مشاوره و طراحی است. با این حال شرکت معماری زال با طراحانی خلاق در زمینه طراحی نمای ویلا دو طبقه آماده خلق نمایی زیبا و به صرفه مناسب با سلیقه و نیازهای شماست.

 

 

گروه معماری زال

گروه مالی آرادفین، از سال 94  فعالیت خود را در راستای ارائه راهکارهای نرم‌افزاری مدرن آغاز کرد. این تیم حدود دو سال را صرف تحقیق و توسعه در زمینه‌های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی و سیستم‌های خبره کرد. شرکت آرادفین تمرکز خود را در زمینه ی معاملات الگوریتمی و ارائه سیستم‌های هوشمند خودکار، برای پیش‌بینی دقیق‌تر بازارهای جهانی و فارکس، با حداقل خطا، گذاشته است. اکنون آرادفین یکی از فعالان پیشرو در بازارهای مالی است وسرمایه گذاری های زیادی را در این زمینه انجام داده است.  گروه مالی آرادفین ادعا دارد که پیشگام معاملات الگوریتمی در ایران است. 

پربازدید ترین مقالات

طراحی باغ ویلا ۳۰۰ متری

طراحی باغ ویلا 300 متری

وقتی صحبت از زمین‌های کوچک‌تر برای ساخت ویلا مطرح می‌شود، بیشتر مردم با ناامیدی به موضوع نگاه می‌کنند و حتی شاید اطرافیان باعث ناامیدی مالک

هزینه طراحی ویلا

هزینه طراحی ویلا  

با توجه به رشد چشمگیر صنعت ساخت و ساز ویلا و نیز افزایش تقاضای بازار در این حوزه، کسب اطلاعات لازم درباره هزینه طراحی ویلا

هزینه ساخت ویلا در شمال

هزینه ساخت ویلا شمال

در مقاله ساخت ویلا در شمال، در مورد علاقه مردم و شرایط و ویژگی‌های خاص منطقه شمال کشور برای ویلاسازی صحبت کردیم، مسلما بعد از

طراحی نمای ویلا در شمال

طراحی نمای ویلا در شمال

وقتی صحبت از ویلا و ویلاسازی میکنیم توجه بیشتر مردم به سمت شمال جلب می‌شود. بدلیل ویژگی‌های منطقه جغرافیایی استان‌های شمالی کشور، داشتن آب و