طراحی ویلا کوچک

طراحی ویلا کوچک

طراحی ويلای كوچک با ایده ی اولیه

با رشد سريع جمعيت و همچنين روي آوردن مردم به زندگي شهرنشينی و مهاجرت هرچه بيشتر آنها به سمت شهرها، صنعت ساخت و ‌ساز در ميانه شهر با كمبود زيرساخت و زمين كافی مواجه شده و از طرفی افزايش تقاضا براي زمين باعث گرانتر شدن  آن شده است.  بنابراين، با توجه به اينكه بسياری از ساكنان شهر براي آسايش خاطر خود  زندگی در خانه های ويلايی را به جای آپارتمان نشينی مناسب خود مي‌ديدند اما قادر به تهيه آنها بدليل بودجه ناكافی نبودند، ايده طراحی ویلا کوچک شكل گرفت تا پاسخگوي نيازهای اين قشر از جامعه‌ شهری نيز بشود. همچنين جلوگيري از آسيب به منابع طبيعي با گسترش شهر و نيز جلوگيری از تغيير كاربري زمينهای كشاورزی به منظور پايداری زيست محيطی شهری از ديگر دلايل شكل گيري ايده طراحی ویلا مدرن بود. در ادامه مطلب چند نمونه از ايده های خلاقانه ای كه در طراحی ويلاها بكار مي‌روند را بررسی می كنيم.

 

طراحی ویلا کوچک با چند سطحی سازی

وقتی به طراحی ويلاهای كوچک یا به اصطلاح طراحی ویلا فلت می‌پردازید، با توجه به چالش های پيش رو بدليل كمبود مساحت مورد نياز برای طراحی، خلاقیت و نوآوری امری حیاتی است. بنابراين بايد در نظر داشته باشید که از طراحی چند سطحی و گسترش ساختمان و فراهم كردن كاربری های مورد نياز بصورت عمودی استفاده کنید تا فضای موجود در ویلا را به حداکثر برسانید. به عبارتی بايد از طبقات با سطوح تقسیم شده به فضاهای باز، نيمه باز و بسته در كنار هم بهره ببرید تا بتوانيد بدون فدا کردن حتی يک متر مربع ويلايی كاملا كاربردی و مناسب تمام نياز های ساكنين ایجاد کنید. در هر دو طراحی داخلی و خارجی، خارج از استاندارهای مرسوم براي طراحی فکر کنید و به دنبال راه‌حل‌های نوآورانه برای بهینه‌سازی در طرح ويلاهای كوچک باشید. چالش کار با یک فضای کوچک را قبول کنید و از آن به عنوان یک فرصت برای ایجاد یک معماری دلپذير و شیک که هم قابل استفاده و هم زیباست، بهره ببرید.

 

 

طراحی ویلا کوچک با ادغام فضای خارجی و داخلی

با توجه به كمبود مساحت گفته شده در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا و همچنین محوطه، براي داشتن ويلايی زيبا و همچنين كاربردی می‌توانيد فضاهای خارجی را به طور صميمانه ای با فضاهاي داخلی ادغام کنید. به عبارتی تمركز در اينگونه طراحی بايد  بر ایجاد یک انتقال بی‌درنگ و جسورانه  بین فضای داخلی و بیرونی باشد. به عنوان مثال این امر از طریق استفاده از درهای شیشه ای بزرگ و فراهم كرن مرز مستقيم روشنایی بین فضاهای داخلی و خارجی محقق می‌شود، از نمونه های ديگر اين رويكرد طراحی، جای نمايی بخشی از استخر در فضايی داخلی است كه مي‌توان با توجه به كمبود مساحت، استخری در اندازه مناسب ساخت و علاوه بر اين از مزايای بخش سرپوشيده آن نيز استفاده كرد. چرخاندن ساختمان حول سبزينگی حياط نيز موجب استفاده حداكثری فضاهای مختلف  از پوشش گياهی حداقلی حياط ساختمان، با توجه به تراس های تعبيه شده در نما می‌گردد.

 

 

محوطه سازی در طراحی ويلای مدرن كوچک

همانطور كه طراحی حیاط ویلا در مساحت هاي كم امري چالش برانگيز بشمار مي‌آيد، همواره راه حل هاي خلاقانه اي براي فراهم كردن حياطی دلنشين وجود دارد. در طراحی خارجی و حياط اين ويلاها ، لازم است به رویکرد کمینه‌گرایانه تمرکز کنید و از خطوط تمیز و تمام شده‌ ساده ولی شکیل برای بهره‌برداری از فضای محدود استفاده کنید و از ايجاد  خطوط پويايي كه باعث بوجود آمدن فضاهاي غير قابل استفاده خواهند شد پرهيز كنيد. بسيار مهم است كه بدانيد در طراحی ويلاهای كوچک ، كارايي بر زيبايی اولويت دارد. از نمونه های المان های قابل استفاده در محوطه سازی اين ويلاها می‌توان به آبنماهاي ديواری جهت استفاده از عنصر آب، بكار گرفتن ديوار هاي سبز و فلاور باكس ها در جداره های محوطه و همچنين طراحی نمای ساختمان ويلا جهت ايجاد سبزينگی بيشتر، برپايی استخر دو منظوره با پوشش متحرک هيدروليكی به منظور استفاده از مساحت استفاده شده جهت تغيير كاربری استخر به نشيمنی بزرگ  در زمان‌های لازم، اشاره كرد

 

بام سبز در طرح ويلاهای كوچک

باتوجه به مطالب اشاره شده در ارتباط با چند سطحی سازی جهت استفاده حداكثری از مساحت در دسترس، يكي ديگر از راه‌های عمودی سازی محوطه، ایجاد طرح روف گاردن در سقف ويلاهاي مدرن كوچک است. اين بام سبزها می‌توانند محيط نشيمن خارجی را به سقف ساختمان انتقال داده و همچنين با استفاده از پوشش گياهی مناسب و كافی در اطراف آن، علاوه بر خلق محوطه ای مطبوع موجب جلوگيري از ديد و بموجب آن امنيت و آسايش ساكنين شود. امروزه باتوجه به تكنولوژی‌ها و مصالح پيشرفته موجود در صنعت ساخت و ساز ویلا،گاها در مواردی كه امكان ساخت استخری با اندازه مناسب  وجود ندارد،شاهد جای نمايی استخر در بام  در طرح ويلاهای كوچک نيز هستيم كه استفاده ای دو منظوره از بام سبز ايجاد شده را براي ما به ارمغان می‌آورد. نمونه ديگری از ايجاد اين عمودی سازی استفاده از جكوزی در همجواری فلاور باكس ها در تراس اتاق خواب هاي طبقات فوقانی است. عمودی سازی محوطه نه تنها به جذابیت بصری اضافه می کند، بلکه به احساس اتصال با طبیعت با بنا و يكپارچگی بصری خاص ويلا هم کمک می کند.

راه حل های خلاقانه برای بهبود فضای داخلی ویلا کوچک

1.مبلمان مناسب در طراحی ویلا کوچک

براي استفاده هرچه بيشتر از فضای ويلاهای كوچک بايد از مبلمان چند منظوره چه در داخل و چه در محوطه ويلا استفاده کنید تا فضای موجود را بهینه کنید. مثلاً مبلی که همچنین به عنوان تخت خواب استفاده شود ، صندليهاي توكار، میز ناهارخوری که هنگام استفاده نشدن بتواند جمع شود تا فضاي بيشتری را در داخل و يا خارج بمنظور استفاده بيشتر از فضا در زمانهای لازم فراهم كند و يا ميزهای دومنظوره ای كه در زيرآنها كمد و كشو تعبيه شده است، از نمونه های خوب براي اين موضوع هستند. همچنين استفاده از رنگ های روشن در مبلمان و عناصر طراحی دکوراسیون منزل موجب بزرگتر نشان دادن محيط داخل ويلا خواهد شد.

 

2.فضاهای مدولار و انعطاف پذیر در ويلاهاي كوچک مدرن

امروزه با پيشرفت صنعت ساختمان سازی شاهد استفاده بيشتری  از ديوارهاي  متحرک هستيم، که با استفاده از آنها با خلق فضاهاي مدولار و انعطاف پذير مي‌توان موجب  بازپس گیری فضا برای اهداف و كاربردهاي مختلف در ويلا مدرن كوچك شود. به عنوان مثال ديوارهاي دوطرفه كه در سمتي تلويزيون و در سمتی ديگر كتابخانه را در خود جای داده اند ميتوانند در زمانهاي مختلف كيفت هاي نشيمن متفاوتی را در دو سمت خود فراهم آورند.

 

3.ذخیره سازی پنهان در طراحی ويلا كوچک

راه حل های ذخیره سازی خلاقانه مانند کابینت های داخلی، ذخیره سازی زیر پله با طراحي كشوها و كمدهای مناسب و يا كتابخانه، قسمت های پنهان در ديوارها و گاها در سقف می‌توانند  فضای داخلی مورد نیاز را بهینه سازی کنند و از هرج و مرج  در طرح داخل ویلا جلوگيري كنند. همچنين با در نظر گرفتن کامپکت آشپزخانه  و طرح های نوآورانه، مي‌توان موجب صرفه جوئی در فضای طراحی آشپزخانه شود، مانند استفاده از پلتفرم های تاشو، قفسه های جانبی باز شو، و دستگاه ها و لوازم آشپزخانه کامپکت.

 

4.استفاده از اتاق خواب های زيرشيروانی و نيم طبقه در ويلا مدرن كوچک

به منظور گسترش فضا در جهت عمودی می‌توانيد از فضاهای لافت برای طراحی اتاق خواب استفاده کنید تا فضای زمین برای اهداف دیگر آزاد شود. اتاق خواب های لافت ممکن است یک منطقه خواب شاد و خصوصی را ایجاد کند و در عین حال فضای قابل استفاده زیر آن را به حداکثر برسانند. همچنين با تعبيه نيم طبقه ها ‌ميتوان فضاهاي فرعی نظير اتاق كار، كتابخانه و يا فضای بازی كودک را فراهم كرد به گونه ای كه فضای زيرين آن در خدمت كاربری های اصلی باشد.

 

5.سقف های شفاف و نورگيرها برای فراهم كردن نور در طراحی ویلا کوچک

در برخي از موارد كه ويلای مورد نظر شما به مراتب كوچكتر هست و امكان  تعبيه پنجره های متعدد و يا درب های شيشه‌ای سرتاسری در جداره های ساختمان به دليل استفاده از ديوارها در طراحی فضاها و كاربری های داخلی وجود ندارد، مي‌توانيد نور طبیعی را از طریق سقف های شفاف و نورگيرهای تعبيه شده در بالای پلكان داخلی ، و يا نورگيرهای مرتبط با پاسيوها وارد ویلا کنید. این کار نه تنها فضای داخل را روشن تر می کند، بلکه جذابیت بصری و احساس باز بودن و بزرگتر بودن فضای داخلی را ایجاد می کند.

 

6.ادغام فن آوری هوشمند در مدرن سازی طراحی ویلا کوچک

فن آوری های هوشمند خانگی همواره برای بهینه سازی مصرف  انرژی، امنیت و راحتی در ساختمان ها بكار می‌روند. اما نكته ديگر قابل تامل آنها قابليت ادغام آنها با يكديگر در جهت كمتر شدن فضای مورد نياز برای استفاده آنها است، مانند استفاده از سامانه  تهويه مطبوع خودكار چند منظوره گرمايشی، سرمايشی، كنترل رطوبت و هچنين كنترل نور ورودی بصورت ارايه شده در يک دستگاه اشاره كرد. يكی از ايده های خلاقانه و لوكس، ‌ايجاد ديوار ترومپ بمنظور استفاده از ديوار به جای سامانه های گرمايشی مانند پكيج و رادياتور است. اين امر علاوه بر صرفه جويی در مصرف انرژی، باعث جلوگيري از هدر رفتن مساحت برای ساخت ویلا مدرن در استفاده سيستمهای تهويه مطبوع نيز می‌شود.

جمع بندی

بنابراين همانطور كه كه در مطالب بالا اشاره شد، در عين وجود چالش برای طراحی ويلا كوچک ، با ترکیب این ایده های منحصر به فرد ، می‌توانید یک فضاي مسكونی مناسب، کاربردی، شیک و راحت ایجاد کنید که از هرمتر مربع از فضای موجود  بهره حداکثری را براي خود فراهم كنيد و مالك خانه ويلايی زيبا خود در ميان اين شهرهای شلوغ باشيد.

گروه معماری زال

گروه مالی آرادفین، از سال 94  فعالیت خود را در راستای ارائه راهکارهای نرم‌افزاری مدرن آغاز کرد. این تیم حدود دو سال را صرف تحقیق و توسعه در زمینه‌های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی و سیستم‌های خبره کرد. شرکت آرادفین تمرکز خود را در زمینه ی معاملات الگوریتمی و ارائه سیستم‌های هوشمند خودکار، برای پیش‌بینی دقیق‌تر بازارهای جهانی و فارکس، با حداقل خطا، گذاشته است. اکنون آرادفین یکی از فعالان پیشرو در بازارهای مالی است وسرمایه گذاری های زیادی را در این زمینه انجام داده است.  گروه مالی آرادفین ادعا دارد که پیشگام معاملات الگوریتمی در ایران است. 

پربازدید ترین مقالات

طراحی نمای ویلای دوطبقه

طراحی نمای ویلا دو طبقه

اهمیت طراحی نمای ویلا دو طبقه هنگامی که به برخورد انسان و معماری توجه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که اول حس دریافتی مخاطب از بنا از

طراحی ویلا دوبلکس 100 متری

طراحی ویلا دوبلکس 100 متری

امروزه باتوجه به مشغولیت های کاری و فشارهای زندگی شهری و آپارتمان نشینی، انسان بیش از هر زمان دیگری به یک محیط آرام و طبیعی

هزینه ساخت ویلا دوبلکس

هزینه ساخت ویلا دوبلکس

مقدمه ساخت ویلا دوبلکس در سالهای اخیر رونق فراوانی گرفته است. علاوه بر زیبایی های خاصی که این نوع ویلاها دارند و نیز راحتی ساکنین

طراحی باغ ویلا ۳۰۰ متری

طراحی باغ ویلا 300 متری

وقتی صحبت از زمین‌های کوچک‌تر برای ساخت ویلا مطرح می‌شود، بیشتر مردم با ناامیدی به موضوع نگاه می‌کنند و حتی شاید اطرافیان باعث ناامیدی مالک