هزینه ساخت ویلا دوبلکس

هزینه ساخت ویلا دوبلکس

مقدمه

ساخت ویلا دوبلکس در سالهای اخیر رونق فراوانی گرفته است. علاوه بر زیبایی های خاصی که این نوع ویلاها دارند و نیز راحتی ساکنین آن، نیاز به متراژ کم نیز دلیلی است که با توجه به افزایش هزینه‌های مربوط به خرید زمین و ساخت ویلای دوبلکس تاثیرگذار بوده است. هزینه ساخت ویلا دوبلکس برای یک خانواده که قصد استفاده خانوادگی و یا صرفاً برای خانواده خود دارند، به صرفه تر از ساخت سایر سبک های طرح ویلا خواهد بود.

گروه معماری زال، با تجربه بیش از دو دهه طراحی و ساخت انواع ویلاها و داشتن تیم کارشناسی مجرب، سعی دارد در این نوشتار در خصوص هزینه و قیمت ساخت ویلا دوبلکس، موارد مهم و اساسی را در میان بگذارد.در خصوص برآورد هزینه ساخت ویلا دوبلکس، باید به موارد اساسی تاثیر گذار در ساخت این نوع ویلا توجه نمود.

 

معیارهای مهم در هزینه ساخت دوبلکس

داشتن واحد مسکونی دوبلکس، حتی در شهرها و روستاها و آپارتمان ها نیز شیوع زیادی پیدا کرده است. با توجه به مزایای زیادی که داشتن یک خانه دوبلکس در اختیار ساکنین قرار می‌دهد، ترجیح مردم برای صرف هزینه ساخت دوبلکس خواهد بود.چرا که همانطور که در مقاله طراحی ویلای دوبلکس این سایت توضیح داده‌شد.داشتن یک خانه دوبلکس مزایای و ویژگی هایی برای ساکنین آن به همراه می‌آورد که در مقایسه قیمت ساخت  ویلای دوبلکس با سایر ویلاها یا داشتن دو ویلای یک طبقه ای یا فلت، به صرفه تر خواهد بود.برخی از این پارامترهای مهم در تعیین ساخت ویلا دوبلکس تاثیر گذار خواهد بود:

الف) متراژ و مساحت زمین

همانگونه که در مقاله ساخت ویلا در شمال توضیح داده شد، باید به کاربری و میزان تراکمی که قانون و آئین نامه های اجرایی سالانه براساس مناطق شهری یا حومه، اجازه می‌دهد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. این قوانین در استانها و مناطق مختلف میزان درصد را مشخص می‌کند. از آنجایی مثلا هزینه ساخت محوطه ویلا با هزینه ساخت خانه ویلایی دوبلکس متفاوت است، متراژ و درصد تراکم نیز در برآورد هزینه ساخت ویلا دوبلکس بسیار تاثیرگذار خواهدبود.

عمده ترین بخش این هزینه را باید به هزینه خرید زمین مناسب اختصاص بدهیم. لذا باید هنگام خرید زمین به کاربری و درصد تراکم مجاز و همچنین راه‌های مواصلاتی برای حمل مصالح و تردد و همچنین داشتن انشعابات مختلف برای آب، برق، گاز و مخابرات توجه کافی گردد. چه بسا هزینه خرید زمینی متناسب با بودجه درنظر گرفته شده باشد اما هزینه هایی مانند حمل مصالح یا گرفتن انشعابات مختلف، باعث تغییر نگرش و انتخاب مکان دیگری گردد. حتی برعکس این موضوع نیز ممکن است، با آینده نگری، میتوان زمینی را انتخاب نمود که متراژ بیشتر اما بدلیل نداشتن ارتباطات و یا انشعابات در زمان حال، قیمت مناسب تری نسبت به سایر مناطق داشته باشد که باعث کاهش قیمت ساخت و ساز ساختمان ویلا دوبلکس میگردد.

هزینه ساخت خانه دوبلکس

ب) کیفیت طراحی و ساخت

نوع طراحی و کیفیت ساخت، شامل سازنده و مصالح استفاده شده چه در ساختمان ویلا و چه محوطه آن، یکی دیگر از پارامترهایی است که باید به آن توجه گردد. برخی از سازنده‌های مصالح، در تولیدات خود، درجه بندی را مشخص می‌نمایند. همچنین تولیدکنندگان مختلف، در ارائه مصالح در رابطه با کیفیت محصولات متفاوت خواهند بود. انتخاب مصالح بنا بر ویژگی های منطقه ای نیز مهم و تاثیرگذار است. به عنوان مثال هزینه ساخت خانه دوبلکس که در حومه شهر انجام می شود با هزینه ساخت ویلا دوبلکس که در مناطق شمالی کشور انجام می شود از لحاظ هزینه ساخت ویلا متفاوت خواهد بود.

به هر دلیلی مثلا محدودیت بودجه سازنده می‌تواند در برخی موارد غیر تاثیرگذار در استانداردها و آئین نامه‌های ساخت و ساز، نوع مصالح را درجه 2 انتخاب نماید؛ یا در نظر داشته باشد از مصالح ساخت تولید کننده ای استفاده کند که قیمت مصالح تولیدی مشابه آن بالاتر یا پایین‌تر باشد که تاثیر قابل توجهی می‌تواند در قیمت ساخت ویلا مدرن دوبلکس داشته باشد.

ج) ارتباط پیمانکار یا مجری در هزینه ساخت دوبلکس

علاوه بر مصالح، انتخاب پیمانکار اجرایی و نوع طراحی آن نیز در هزینه ساخت دوبلکس تاثیر گذاراست. طراحی شیک و مدرن امروزی، توسط تیم ها و گروه‌های مجرب مانند شرکت زالارک، نتیجه سال‌ها کار و تحقیق و استفاده از کارشناسان خبره در حوزه‌های مختلف می‌باشد، لذا علاوه بر کیفیت حاصل از نتیجه اجرا، هزینه ساخت یک خانه دوبلکس نیز متفاوت با سازنده های شخصی و یا شرکت هایی خواهد بود که برای تخصص و تجربه و آموزش های تخصصی، هزینه و سرمایه گذاری نمی‌کنند.

برخی افراد، براساس تجربه‌هایی که دارند، فکر می‌کنند می‌توانند از عهده مدیریت ساخت ویلا یا خانه دوبلکس و یا تبدیل خانه و ویلای موجود به دوبلکس برآیند و البته امکان هم دارد که موفق بشوند. در این نوشتار قصد بررسی این موضوع و شرایط و ویژگی ها و الزامات آنرا نداریم اما در نظر داشته باشیم که در کاهش هزینه ساخت خانه دوبلکس یا ویلا دوبلکس بدلیل حذف دستمزد مدیر اجرایی و سازنده و کاهش هزینه ساخت ویلا دوبلکس تاثیر خواهد داشت.

د) استفاده از مصالح مرغوب یا بی کیفیت

معمولا در گفتار و طبقه بندی نوع ویلا یا خانه دوبلکس، یکی از ویژگی‌های ویلا یا خانه دوبلکس، عنوان کردن عالی و درجه یک و یا خوب و قابل قبول، توسط مردم خواهدبود.

برخی از مردم شاید تصور نمایند مثلا چون به قصد اجاره دادن اقدام به خرید یا ساخت ویلا می‌نمایند، لذا اجازه دارند با انتخاب برخی مصالح، مخصوصا در طراحی دکوراسیون داخلی ویلا، میتوانند هزینه ساخت خانه ویلایی دوبلکس را کاهش دهند، البته این طرز تفکر در مورد برخی موارد شاید درست و منطقی باشد. اما در مورد قسمتهایی از ساختمان ویلا اصلا منطقی و درست نیست.

تاثیر استفاده از مصالح و طراحی عالی با مصالح عادی و طراحی خوب در هزینه ساخت دوبلکس بین 10 الی 15 درصد در کل هزینه های ساخت، بدون در نظر گرفتن هزینه زمین متفاوت خواهد بود.

هزینه ساخت یک خانه دوبلکس

ه) داشتن امکانات در ویلا یا خانه

خانه یا ویلای دوبلکس، معمولا دارای ویژگی های خاصی است که دلچسب ساکنین آن و موجب لذت بردن بیشتر از دوران اقامت خواهدبود. از جمله می‌توان به محوطه سازی شامل آبنما و حوض آب و باربیکو و آلاچیق و مبلمان در محوطه یا استفاده از درختان و گلهای خاص، ساخت جکوزی و سونا، ساخت استخر در داخل ساختمان یا بیرون آن و نیز استفاده از تجهیزات کنترل تردد هوشمند وکنترل تاسیسات ساختمان هوشمند و البته دکوراسیون داخلی ساختمان اشاره نمود.(تقسیم فضای داخلی ساختمان به طبقه همکف دارای سالن پذیرایی بزرگ‌‌تر و استفاده از طبقه بالا برای طراحی اتاق‌های خواب و فضای خصوصی‌تر از جمله شاخص‌های این نوع ویلا است.)

هرکدام از این موارد، داشتن یا نداشتن آن در هزینه ساخت ویلا دوبلکس تاثیر مشخصی خواهد داشت.

به عنوان مثال در یک ویلای 100 مترمربعی دوبلکس، داشتن یا نداشتن جکوزی و سونا، تاثیری در حدود 200 الی 300 میلیون تومان خواهد داشت. داشتن استخر حداقلی استاندارد برای این فضا نیز در هزینه ساخت خانه دوبلکس همین مقدار تاثیر گذار خواهد بود.

ی) انتخاب محل ساخت

خانه یا ویلا دوبلکس می‌تواند در داخل شهر، حومه شهر، ساحل کنار دریا، داخل جنگل و یا کوهستانی باشد. طبیعی است هرکدام از این مناطق در قیمت ساخت ویلا دوبلکس تاثیر خواهد داشت.

در برآورد مقایسه ای ویلای دوبلکس با متراژ تقریبی 100 مترمربع، بین ویلای شهری یا کوهستانی، اختلاف عددی تقریبا 15 درصدی نشان میدهد یعنی هزینه ساخت خانه ویلایی در شیب کوه به صورت دوبلکس، حدود 15 درصد بیشتر از مناطق شهری و حومه آن برآورد می‌گردد.

هزینه ساخت خانه ویلایی دوبلکس

موارد دیگر در هزینه ساخت ویلا دوبلکس

برخی موارد دیگر نیز در قیمت ساخت دویلا دوبلکس تاثیر گذار خواهد بود از جمله :

  • دریافت انواع مجوزها، حق انشعاب و پروانه ساخت از شهرداری، بنیاد مسکن و نظام مهندسی و احیانا سازمان های کشاورزی و در مورد برخی زمین‌ها، هزینه های تغییر کاربری. (که یکی از مهمترین بخش های هزینه ساخت ویلا دوبلکس بوده و براساس نوع منطقه متفاوت است.)
  • طراحی و نقشه کشی

با توجه به تنوع طراحی‌های نمای ویلا، دکوراسیون داخلی و محوطه سازی و امکانات و ابزارهای جدیدی که در دسترس قرار گرفته که حتی شبیه سازی سه بعدی را امکان پذیر می‌سازد، طراحی و نقشه کشی در هر دوحالت ساخت یا بازسازی ویلا، یکی دیگر از پارامترهای موثر در هزینه ساخت دوبلکس خواهد بود.

  • گود برداری، کندن پی و بتن ریزی

این بخش که برای همه ساختمان ها در نظر گرفته میشود در مورد ویلا دوبلکس زمانی اهمیت بیشتری می یاد که تصمیم با ایجاد استخر و یا جکوزی گرفته میشود، همانگونه که توضیح داده شد، ایجاد این امکانات، باعث خاکبرداری با عمق مناسب و افزایش هزینه ساخت ویلا دوبلکس خواهد بود.

انتخاب مواد تشکیل دهنده بتن مناسب براساس آزمایشات مربوط به خاک منطقه، برای تحمل وزن ساختمان دوبلکس و امکانات درون آن، آنقدر مهم و حیاتی است که هزینه این عملیات حتما باید در هزینه ساخت خانه ویلایی دوبلکس در نظر گرفته شود.

  • هزینه های معماری شامل ساخت و ایجاد فونداسیون، ساخت ستون، راه پله دوبلکس و طبقات، ساخت سقف و دیوار کشی ها که همانگونه که توضیح داده شد به انتخاب نوع مصالح بستگی زیادی خواهد داشت، که در قیمت ساخت ویلا دوبلکس تاثیر دارد.
  • تاسیاست مانند لوله کشی آب و گاز و کابل کشی برق ، انتخاب سیستم ایجاد گرمایش و سرمایش مناسب و اجرا و نصب تاسیسات مکانیکی و برقی

ساخت موتورخانه برای تامین آب گرم مصرفی برای استحمام و یا استفاده در منازل و یا با فرض داشتن استخر و سونا و جکوزی، بسیار متفاوت از استفاده از پکیج تولید آب گرم برای هر طبقه در ویلا یا خانه دوبلکس خواهد بود. هزینه ساخت یک خانه دوبلکس، متاثر از این انتخاب‌ها خواهد بود.

طبیعی است به همان میزان نیز انتخاب سیستم سرمایشی مثلا کولر آبی (که در برخی مناطق توصیه نمی‌گردد) با کولر گازی به عنوان مثال، هزینه‌های متفاوتی در ارتباط با مواردی مانند کانال کشی یا خرید دستگاه هایی مانند اسپیلت گازی دربرخواهد داشت.

  • نازک کاری و اجرای دکوراسیون داخلی

نازک کاری هر ساختمانی، چون در مراحل آخر کار انجام میشود، برخی سازندگان و خریداران ویلا و خانه های دوبلکس را به خطا انداخته و در مواجه با خرید ویلاها و خانه های نصف کاره، اهمیت لازم به این هزینه ها نمی‌دهند. لذا در عمل و زمان اجرا، هزینه زیادی متحمل میشوند که پیش بینی نکرده بودند. بخشی از هزینه ساخت ویلا دوبلکس، اگر در مرحله نهایی خریداری شود و یا حتی در زمان شروع به ساخت، باید به این قسمت تخصیص داده ‌شود(که مهجور مانده وتوجه چندانی نمی‌شود.)

  • دکوراسیون داخلی

اجرای دکوراسیون داخلی نیز در ویلا و خانه های دوبلکس، دارای ویژگی هایی است که در نوشتار ویلای دوبلکس توضیحات لازم داده شد که در کنار الزامات آن به سلیقه افراد بستگی دارد.

توجه به آب و هوا و شرایط جغرافیایی مانند میزان رطوبت و خشکی هوا و نیز دردسترس بودن مصالح مورد نیاز نیز در هزینه ساخت یک خانه دوبلکس تاثیر گذار خواهد بود. شاید در منطقه ای، استفاده از چوب به دلیل دسترس بودن، مناسب باشد اما به همان میزان به عامل های نگهدارنده در برابر رطوبت و یا خشکی هوا نیز باید توجه نمود.

 

جمع بندی

اولین نکته ای که باید در نظر گرفته شود، برخلاف برخی از مقاله های نوشته شده در سایت‌های مختلف، سعی کردیم در بررسی طراحی ویلا مدرن دوبلکس از اعلام قیمت های تمام شده یا قیمت هرکدام از موارد در نظر گرفته شده خودداری نماییم، نوسانات و اختلاف قیمت در مناطق مختلف به حدی است که ممکن است مخاطب یا خواننده ای براساس رقم های ذکر شده که حتی به روز باشد، با بودجه مشخص شده خود و مقایسه آن با قیمت ساخت ویلا دوبلکس، در ادامه ساخت متحمل هزینه های پیش بینی نشده گردد.برای این منظور سعی کردیم با معرفی پارامترهای تاثیرگذار، این امکان را فراهم آوریم که لیستی از هزینه ساخت ویلا دوبلکس را فراهم گردد، تا براساس انتخاب نوع هرکدام از آنها و نیز منطقه در نظر گرفته شده، بتوان برآوردی را بدست آورد.

خوانندگان و مخاطبان سایت میتوانند با ما تماس بگیرید از مشاوره رایگان ما بهره مند شوید، در هر کدام از بخش های معرفی شده، مشاوره و اطلاعات لازم را کسب نمایند.

 

گروه معماری زال

گروه مالی آرادفین، از سال 94  فعالیت خود را در راستای ارائه راهکارهای نرم‌افزاری مدرن آغاز کرد. این تیم حدود دو سال را صرف تحقیق و توسعه در زمینه‌های یادگیری ماشین، یادگیری عمیق، شبکه‌های عصبی و سیستم‌های خبره کرد. شرکت آرادفین تمرکز خود را در زمینه ی معاملات الگوریتمی و ارائه سیستم‌های هوشمند خودکار، برای پیش‌بینی دقیق‌تر بازارهای جهانی و فارکس، با حداقل خطا، گذاشته است. اکنون آرادفین یکی از فعالان پیشرو در بازارهای مالی است وسرمایه گذاری های زیادی را در این زمینه انجام داده است.  گروه مالی آرادفین ادعا دارد که پیشگام معاملات الگوریتمی در ایران است. 

پربازدید ترین مقالات

طراحی ویلا 100 متری

طراحی ویلا 100 متری

منزل یا محل سکونت، به عنوان یک فضای زندگی مهم برای هر فرد در نظر گرفته می‌شود. از همین رو، طراحی داخلی و خارجی آن

طراحی ویلا کوچک

طراحی ویلا کوچک

طراحی ويلای كوچک با ایده ی اولیه با رشد سريع جمعيت و همچنين روي آوردن مردم به زندگي شهرنشينی و مهاجرت هرچه بيشتر آنها به

هزینه بازسازی

هزینه بازسازی خانه

هر خانه و منزلی بعد از گذشت چند سال نیاز به بازسازی دارد، حتی اگر سرویس‌های نگهداری تأسیسات ساختمان به طور مرتب انجام شده باشد

نمای رومی ساختمان یک طبقه

نمای رومی ساختمان یک طبقه

برای بحث پیرامون نمای رومی ساختمان یک طبقه، ابتدا بررسی پیشینه ساختمان سازی در روم قدیم که تحت تاثیر معماری یونان باستان در اوج شکوفایی